הרבה מאד אנשים שפונים אליי ומבקשים בניית אתר אינטרנט חדש שואלים אותי "במה זה כרוך?". במילים פשוטות, הם רוצים לדעת מה יהיו שיעורי הבית שאתן להם. מהצד המקצועי שלי אני מבינה שמדובר בתהליך משולב.
זה לא שביום אחד נבנית תשתית האתר ועליה עיצוב והופ, ישנו גם תוכן. מדובר בתהליך משולב שלדעתי – גם כבעלת עסק בעצמי – הוא מרתק. אנחנו בעצם יוצרים שפה. זוהי שפה אחידה שהיא שפת העסק, שמדברת בדיוק לפי הערכים, המטרות, החלומות מאחוריו, הרצונות לעתיד והקהל שאליו הוא פונה.
רגע - אז מה זה בעצם שפה של עסק?
לכל עסק יש קהל שאליו הוא מכוון, יש לו דברים שחשובים לו - קהילתיות, חדשנות, תעוזה, הומור, תחושה צעירה וכן הלאה.
חנות בגדים שפונה לבנות נוער בגיל 12-17 צריכה שהאתר ידבר בדיוק בשפה של הילדות האלו וגם של אמא שלה - היא צריכה להיות נעימה ולא נועזת מדי, אבל לדבר בסלנג עכשווי שיסחף את הבנות. גם העיצוב שלה צריך להיות מותאם לגילן.
בוטיק אופנה בכיכר המדינה שפונה לנשים קרייריסטיות בגיל 35-55 ידבר אליהן בשפה שונה, הוא ידגיש את היוקרה, האלגנטיות, הייחוד ועוד. המילים יהיו שונות, השפה והנימה תהיה שונה.
כשנבנה אתר, נתייחס לקהל הזה, נתייחס לאופי של העסק ולמי הוא רוצה לפנות, ניצור את השפה הזו במשחק בין המילים לעיצוב.
אתר הוא לא רק עיצוב
כשאני עובדת על אתר עבור לקוח אני משלבת ידיים עם כותבת תוכן, נועה סטרלינג, שלוקחת על עצמה את פרויקט המילים, בעוד אני אמונה על בניית האתר ועל עיצובו, על אפיונו ועל ההדרכה הסופית שניתנת ללקוח, על מנת שיוכל לתפעל אותו בסוף הדרך בעצמו.
העבודה ביננו כוללת סינכרון קבוע – אנחנו מדברות, מתייעצות, חולקות ומשתפות כדי לבצע עבור הלקוח את העבודה הכי מדויקת. וזוהי בניית שפה. המלל באתר, מעמוד האודות ועד עמודי השירותים, מעמוד צור קשר ועד לבלוג, צריכים לדבר בשפה אחת – היא השפה של העסק והקהל שלו.
העיצוב – שהוא התפקיד שלי – צריך לדבר באותה השפה, להדגיש את המסרים, לדייק מול המיתוג הקיים או ליצור מיתוג חדש. רק כאשר התוכן, העיצוב והתמונות, יחד עם התשתית החזקה של האתר, מתחברים ביחד – אני יכולה להכתיר את הפרויקט כהצלחה.
אז איך יוצרים את השפה הזו בפועל?
שואלים המון שאלות: מה המטרה של העסק? למי הוא פונה? באיזה שפה נוח לו לפנות לקהל היעד שלו? מהם הצבעים שמתחברים לעסק? מהן המילים החזקות – הלוא הן גם מילות המפתח שמשמשות אחר כך לקידום האתר? אני כבונה ומעצבת אתרים בודקת המון דברים מול הלקוח ושולחת אותו להשקיע מחשבה גם בקידום של העסק ובמטרות הכלליות – כדי שהאתר שאני בונה ישקף בדיוק את מה שצריך.
עושים מחקר מסביב: כדי ליצור שפה שמייחדת את העסק הזה, אנחנו צריכים לעשות טיול מסביב לעולם, לשכונה או פשוט לעולם התוכן שלנו. מי המתחרים ואיך הם מייצרים שפה מול הלקוחות? אלו עסקים, אפילו מתחומים שונים, בנו אתר אינטרנט שאנחנו אוהבים? איך העיצוב, התוכן וכל השאר מתחברים ביחד? אנחנו שואבים השראה ודוגמאות מהמון מקומות, אוספים את ההשראות האלו ודואגים שהן יבואו לידי ביטוי גם בעיצוב וגם בשפה של התוכן.
בניית אתר רק אחרי אפיון מדויק – גם של התוכן: כדי שהכל יסתנכרן וייצור שפה מוצלחת, אנחנו יוצרים יחד אפיון מדויק. מצד אחד זהו אפיון ויזואלי של עמודים, של חוויית משתמש בתוך האתר. מצד שני, אנחנו חושבים כבר על תכנים ומה צריך להיכנס לכל עמוד ועמוד.
כותבים תוכן שמבוסס על תחקיר: התוכן שנכנס לאתר תמיד מבוסס על תחקיר של העסק. כותבת התוכן מדברת עם בעל העסק, חוקרת אותו, מתשאלת, כותבת, מוחקת, עורכת ומדייקת את התוכן – עד שהוא עונה על כל הציפיות. יותר מהכל, חשוב לשתינו שהתוכן יהיה מקורי, מעניין ונעים לקריאה.
אולי היתרון הכי גדול שאני מציעה בשיתוף הפעולה הזה, הוא הסינכרון המדויק של כל האלמנטים שבסופו של דבר בונים אתר. הבנייה, העיצוב, התוכן, חווית המשתמש – הכל נעשה יחד בשיתוף פעולה מלא. והלקוח שמחכה ליום שבו האתר יעלה לאוויר, מקבל חבילה שלמה שמייצגת את העסק שלו – בכל צבע, צורה ומילה.
עוד על נועה תוכלו לקרוא ממש כאן בבלוג המדהים שלה.
Comments