top of page

לבנות אתר אפשר לבד - מילון מושגים לבונה האתרים המתחיל



זה נכון שאפשר לבנות אתר לבד, אבל רגע לפני שניגש למלאכת בניית האתר, רצוי שנכיר ונבין את המושגים והמונחים הקשורים לבניית האתר. החל משלב השאלה למה צריך לבנות אתר, דרך תכנון נכון ומבנה מוגדר ועד לעיצוב האתר ולתוכן שיופיע בו.

אני מציגה לכם את מילון המושגים שכדאי להכיר לפני בניית אתר אינטרנט - עם או בלי אנשי מקצוע.

לפני הכל - איזה סוגי אתרים קיימים כיום?

אתר תדמיתי = אתר שמציג עסק, שירותים ומוצרים.

בלוג = בעברית: יוֹמַן רֶשֶׁת או רְשׁוּמוֹן). הבלוג הוא לרוב חלק מאתר האינטרנט. זהו המקום לפרסום מאמרים, הנקראים בשפת הבלוגרים "פוסטים". מאמרים אלו יכולים לעסוק בחוויות אישיות, בסיפורים מתוך העסק, חדשות ועדכונים ועוד. עבור בעלי עסקים, בלוג יכול לשמש אמצעי לקידום האתר.

אתר מכירתי = חנות וירטואלית בה אפשר לרכוש מוצרים און-ליין.

עמוד נחיתה = עמוד אינטרנט עצמאי, בדרך כלל נבנה במטרה ליצור לידים ולהניע לפעולה את הגולש. העמוד כתוב בקצרה, ממוקד ושיווקי וכולל תיבת יצירת קשר להרשמה, רכישה או בקשת מידע.

רגע לפני שמתחילים

UX - חוויית משתמש (User Experiance) = המשתמש הוא בעצם הגולש באתר. חוויית משתמש היא החיבור שנוצר בין אותו גולש ובין המבנה, היישומים, העיצוב, התכנים ושאר הפרטים באתר. המטרה היא להשאיר לגולשים 'טעם של עוד', לגרום להם לרצות להשתמש במוצר ולהיות חלק מקהל הלקוחות של העסק.

UI - ממשק המשתמש (User Interface) = החיבור בין הגולש לשפה העיצובית של האתר. המטרה שלנו כבעלי האתר היא ליצור הנעה לפעולה ולגרום לגולש ליצור קשר, לקרוא מאמר או להירשם לעדכונים. זאת אנחנו עושים באמצעות ממשק איכותי ועיצוב שמאחוריו יש מחשבה.

אפיון - שלב אפיון האתר הוא אחד השלבים החשובים ביותר בדרך לאתר מוצלח. האפיון נותן מסגרת רעיונית, להבין את מטרת האתר ואיך להתאים את מבנה האתר למטרות, כך שהאתר ישרת את העסק בצורה הטובה ביותר.

האפיון כולל מספר צעדים

  • שיחה ראשונה שבמלכה אנחנו בודקים מהן מטרות האתר ואיך הוא ישרת את העסק. במהלך השיחה אנחנו שואלים לא מעט שאלות כדי להגדיר בצורה המדויקת ביותר את צרכי הלקוח - הוא העסק.

  • מחקר שוק - בדיקת אתרים נוספים בתחום ומתחרים, בדיקת טרנדים המתאימים לתחום. במקביל, בעל האתר נשלח לעשות שיעורי בית. הוא בודק אלו צבעים, אלמנטים ורעיונות ירצה להביא לידי ביטוי בבניית האתר.

  • מסכים שלדיים (wireframes) - יצירת המבנה הראשוני של האתר. נתאר בצורה מילולית וויזואלית איך ייראה ויפעל האתר, היכן יופיעו התכנים ומה יהיה העיצוב שלו. אילו עמודים יהיו באתר, איך הם ייראו, איך יופיע וידאו או אלמנט ויזואלי, איך הגולש ייצור קשר, איך יעבור בין עמודים שונים וכן הלאה.

עיצוב האתר

לאחר שאפיינו את האתר ואנחנו יודעים איפה כל דבר נמצא ואיך האתר יעבוד אנחנו מוכנים לעבור לשלב העיצוב. שלב העיצוב מתחיל בעמוד הבית - שמתווה את הטון לעיצוב שאר עמודי האתר.

הדר header = חלקו העליון של האתר, יכול להיות קבוע או סטטי, יכיל את תפריט האתר והלוגו.

פוטר footer = חלקו התחתון של האתר, יהיה קבוע בכל עמודי האתר, יכיל אלמנטים בהתאם לאתר (כמו: מיני תפריט, יצירת קשר, רשתות חברתיות ועוד…).

באנר = בדרך כלל משבצת שמכילה תמונה וטקסט ומשמשת לשיווק ופרסום בתוך האתר.

הזנת תכנים = העלאת תכנים רלוונטיים לאתר במקומות.


בניית אתר

מפת אתר = הצגה גרפית של מבנה האתר - חלוקתו לעמודים והקישורים בין העמודים השונים. מפת האתר מופיעה כמסמך, שעוזר לנו לבנות את האתר. מפת האתר מהווה חלק מתהליך קידום האתר במנועי החיפוש, כשהיא מתארת את האתר בצורה היררכית ובכך עוזרת למנועי החיפוש למפות את עמודי האינטרנט באתר בצורה יעילה ומדויקת יותר.

כתובות URL = כתובת אתר האינטרנט ועמודי האתר הפנימיים. לכל עמוד באתר נוצרת כתובת משלו. בניית כתובות URL נעשית תוך מחשבה על קידום האתר, דרך שימוש במילות מפתח מדויקות.

דומיין = שם האתר הוא גם כתובת האתר באינטרנט.

שביל פירורי לחם (Breadcrumbs)= הסדר הפנימי באתר. סדר זה רלוונטי לתוצאות החיפוש בגוגל.

אתר רספונסיבי = אתר המתאים עצמו לגדלי מסכים שונים (מסך מחשב, טאבלט, טלפון נייד).

גרסת מובייל = התאמת האתר לתצוגה מותאמת לגודל פלאפונים, לעתים גרסת המובייל מצומצמת מגרסת המחשב, על מנת שהתצוגה תהיה ברורה ונוחה יותר.

קידום אתרים - SEO/קידום אורגני: כדי שגולשים יגיעו אל האתר, עלינו לאפיין, לבנות ולעצב אותו תוך מחשבה על קידומו. קידום האתר נעשה באמצעות מבנה נכון, אפיון מדויק ועיצוב ברור וקריא. בנוסף, הזנת התכנים צריכה להיות קלה ופשוטה. במסגרת קידום האתר, אנחנו משלבים בתכנים, בכותרות ובעמודי האתר השונים מילות מפתח וביטויים שיאפשרו לו להשתלב בעמוד התוצאות במנוע החיפוש של גוגל.

מילות מפתח = ביטויים ומילים בתחום העיסוק של החברה או בעל האתר שמשולבים בתכנים, בכותרות ובהגדרות האתר, כך שיסייעו לקדם אותו במנוע החיפוש של גוגל.

גוגל אנליטיקס = מערכת סקירת האתרים של גוגל, המאפשרת לנו לקבל נתוני גלישה לפי הגדרות שונות, לבדוק מי נכנס לאתר, באילו שעות ומאיזה מקומות. בנוסף, המערכת מאפשרת לנו לבדוק אילו מילות מפתח מביאות גולשים אל האתר שלנו.

תוכן וטיפוגרפיה

תגי כותרת = התגיות מסייעות לנו לעצב את העמודים, תוך שימוש בכותרות בגדלים שונים. תגי הכותרת מחולקים ל-H1, H2, H3 וכדומה. תגי כותרת משמשים להצגת תוכן וחלוקה לתתי נושאים בתוכן עמוד האינטרנט. התגים חשובים לא רק לחוויית קריאה נוחה של הגולש, אלא גם לנגישות האתר.

גופן = בחירת הטיפוגרפיה לאתר. איך ייראו האותיות באתר? מה הסגנון שלהן? איך הוא מתחבר לשפה העיצובית ולנגישות? הגופן צריך להיות ברור, קריא ונגיש.

צבע = צבע הגופן, צבע הרקע, צבעי הכותרות - כל אלו נבחרים בקפידה כדי ליצור חוויית גלישה נעימה וברורה לכל גולש. לרוב, הצבעים מתכתבים עם המיתוג של העסק אך חייבים לעמוד בתקן הנגישות.

תגיות tag = מילת מפתח המתארת את התוכן של פריט מידע כלשהו באינטרנט. התג יכול להיות בן מילה אחת או יותר ועבור כל פריט מידע ניתן להגדיר מספר לא מוגבל של תגיות. ניתן לסווג את התגיות לפי קטגוריות שונות באופן אוטומטי ולהציג רשומות אחרות שעסקו באותו נושא על ידי לחיצה על אחת מהן[3].

נגישות

נגישות = לפי חוק הנגישות שייכנס לתוקף בספטמבר 2017, כל אתר צריך להיות נגיש לאנשים עם מוגבלויות. לדוגמה: אדם לקוי ראייה יוכל לקרוא את התכנים באתר באמצעות הגדלת הפונטים, אדם עיוור צבעים יוכל לקרוא בבהירות כל תוכן, גם כאשר הוא מוצג על גוונים בהירים וכן הלאה.

הנגשה = הכלים הטכניים השונים שמאפשרים לנו, כבוני אתרים ומעצבים, ליצור אתר נגיש.

עלייה לאוויר

אחרי שאפיינו, בנינו ועיצבנו את האתר, הזנו לתוכו תכנים, דאגנו לקידום האתר, הגיע הזמן לפרסום האתר ועלייתו לאוויר.

אתר האינטרנט הוא כרטיס הביקור שלנו ברשת. גולשים המחפשים מוצר כלשהו, יעשו חיפוש בגוגל, יגיעו לאתר, יתרשמו מהתכנים, העיצוב, המוצרים וסיפור העסק ויבצעו פעולה - מיצירת קשר, דרך הרשמה לניוזלטר והמלצה לחברים ועד רכישת מוצרים. מסיבה זו, חשוב להכיר את התהליך ולבנות אתר שיביא לידי ביטוי את השפה, המטרות והייחוד של כל עסק.

בין אם אתם בונים לבד או עם איש מקצוע, קחו זמן, הכירו את מושגי היסוד ואת סדר הפעולות.

אני פה לכל שאלה,

קרן

SaveSaveSave

78 צפיות0 תגובות
bottom of page